תנ"ך על הפרק - תהילים קמג - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קמג

710 / 929
היום

הפרק

מִזְמ֗וֹר לְדָ֫וִ֥ד יְהוָ֤ה ׀ שְׁמַ֬ע תְּפִלָּתִ֗י הַאֲזִ֥ינָה אֶל־תַּחֲנוּנַ֑י בֶּאֱמֻנָתְךָ֥ עֲ֝נֵ֗נִי בְּצִדְקָתֶֽךָ׃וְאַל־תָּב֣וֹא בְ֭מִשְׁפָּט אֶת־עַבְדֶּ֑ךָ כִּ֤י לֹֽא־יִצְדַּ֖ק לְפָנֶ֣יךָ כָל־חָֽי׃כִּ֥י רָ֘דַ֤ף אוֹיֵ֨ב ׀ נַפְשִׁ֗י דִּכָּ֣א לָ֭אָרֶץ חַיָּתִ֑י הוֹשִׁיבַ֥נִי בְ֝מַחֲשַׁכִּ֗ים כְּמֵתֵ֥י עוֹלָֽם׃וַתִּתְעַטֵּ֣ף עָלַ֣י רוּחִ֑י בְּ֝תוֹכִ֗י יִשְׁתּוֹמֵ֥ם לִבִּֽי׃זָ֘כַ֤רְתִּי יָמִ֨ים ׀ מִקֶּ֗דֶם הָגִ֥יתִי בְכָל־פָּעֳלֶ֑ךָ בְּֽמַעֲשֵׂ֖ה יָדֶ֣יךָ אֲשׂוֹחֵֽחַ׃פֵּרַ֣שְׂתִּי יָדַ֣י אֵלֶ֑יךָ נַפְשִׁ֓י ׀ כְּאֶֽרֶץ־עֲיֵפָ֖ה לְךָ֣ סֶֽלָה׃מַ֘הֵ֤ר עֲנֵ֨נִי ׀ יְהוָה֮ כָּלְתָ֪ה ר֫וּחִ֥י אַל־תַּסְתֵּ֣ר פָּנֶ֣יךָ מִמֶּ֑נִּי וְ֝נִמְשַׁ֗לְתִּי עִם־יֹ֥רְדֵי בֽוֹר׃הַשְׁמִ֘יעֵ֤נִי בַבֹּ֨קֶר ׀ חַסְדֶּךָ֮ כִּֽי־בְךָ֪ בָ֫טָ֥חְתִּי הוֹדִיעֵ֗נִי דֶּֽרֶךְ־ז֥וּ אֵלֵ֑ךְ כִּֽי־אֵ֝לֶיךָ נָשָׂ֥אתִי נַפְשִֽׁי׃הַצִּילֵ֖נִי מֵאֹיְבַ֥י ׀ יְהוָ֗ה אֵלֶ֥יךָ כִסִּֽתִי׃לַמְּדֵ֤נִי ׀ לַֽעֲשׂ֣וֹת רְצוֹנֶךָ֮ כִּֽי־אַתָּ֪ה אֱל֫וֹהָ֥י רוּחֲךָ֥ טוֹבָ֑ה תַּ֝נְחֵ֗נִי בְּאֶ֣רֶץ מִישֽׁוֹר׃לְמַֽעַן־שִׁמְךָ֣ יְהוָ֣ה תְּחַיֵּ֑נִי בְּצִדְקָתְךָ֓ ׀ תוֹצִ֖יא מִצָּרָ֣ה נַפְשִֽׁי׃וּֽבְחַסְדְּךָ֮ תַּצְמִ֪ית אֹ֫יְבָ֥י וְֽ֭הַאֲבַדְתָּ כָּל־צֹרֲרֵ֣י נַפְשִׁ֑י כִּ֝֗י אֲנִ֣י עַבְדֶּֽךָ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

האזינה אל תחנוני באמונתך. אפשר בעבור השכינה שנקראת אמונה אשר עמי שהעניו מרכבה לשכינה ענני בצדקתך פירוש בעבור התורה שנקראת צדקה כמ"ש במדרש שוחר טוב:הושיבני במחשכים כמתי עולם. אמרו רז"ל במחשכים הושיבני זה תלמוד של בבלי כמ"ש בסנהדרין דף כ"ד. פירוש כי הדורות הראשונים היו נשמות גדולות והיו יכולים לברר כנגד נשמתם בקליפה בלי טורח ובלי משא ומתן הרבה דהקושיות הם מצד הקליפות. ובימי האמוראים שהיו בבבל היו מבררין למטה והיו צריכים שקלא וטריא וזהו במחשכים בבל דנקראת ארעא חשוכא וגם הברורים למטה בחשך בקליפה כמתי עולם הז' מלכים דמיתו. ודרך רמז ר"ת חיתי הושיבני במחשכים כמתי גימטריא בבל עם הכולל:למען שמך ה' תחייני. שם רמז דשם ישראל הוא דבר גדול ואנחנו נקראים ישראל בשמו יתברך ואמרו בירושלמי דסוף ברכות מי שנקרא בשם ב"ו כך מי שנקרא בשם הקב"ה על אחת כמה וכמה וכאשר כתבנו בעניותנו בכמה דוכתי. בצדקתך בעבור השכינה הנקראת צדקה תוציא מצרה נפשי להקים סוכת דוד ואגבה יגאלנו כמ"ש בזה"ק ועמה יפקון ובחסדך תצמית אויבי המקטרגים למעלה והאבדת כל צוררי נפשי הם א"ה למטה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך